Skip to main content

Featured

Kembara Pengubat Rindu

Kembara Pengubat Rindu Alhamdullilah, kami telah berjaya mengadakan satu pengembaraan setelah hampir 2 tahun kami tidak ride bersama-sama. Ride terakhir kami adalah Ride Himalaya pada tahun 2019. Route kami kali ini adalah: Kuala Terengganu - Sungai Petani - Hatyai - Yala - Pattani - Betong - Penang - Jeli - Kuala Terengganu Day 01: 14 May 2022 Kuala Terengganu - Sungai Petani (412 km) Kami memulakan perjalanan agak lewat sikit harini kerana aku terpaksa menunggu isteriku tiba di Kuala Terengganu dari Kuala Lumpur menaiki kapal terbang. Kapal terbang AirAsia mendarat pada pukul 10:50 pagi di lapangan terbang Kuala Terengganu. Selepas saja makan tengahari kami terus pulang rumah untuk bersiap-siap. Kami memulakan perjalanan pada pukul 12:40 tengahari. Kami melalui Banjaran Titiwangsa (Jeli - Gerik) yang mengambil masa 4 jam 30 minit untuk sampai ke Castella Cafe. Cuaca harini sungguh panas sepanjang perjalanan. Sampai di sini saja, isteriku terus terjun dalam air sungai sangat sejuk. T

SALAM BUAT ABU AYYUB (ISTANBUL) PART 01

SALAM BUAT ABU AYYUB
(ISTANBUL)
18 - 21 MARCH 2018

Pengenalan:

Sumber:

Siapakah dia Abu Ayyub Ansari?

Abu Ayub al-Ansari ra adalah sahabat Rasulullah daripada kaum Ansar. Abu Ayub memiliki nama asalnya iaitu Khalid bin Zaid bin Khulaib. Digelarkan Abu Ayub adalah kerana bagi memuliakan keturunannya. ‘Abu Ayub’ membawa maksud ‘bapa kepada Ayub’.

Beliau yang berasal daripada Bani Najjar lahir pada 587 M iaitu 16 tahun lewat daripada tahun kelahiran Rasulullah saw. Abu Ayub adalah seorang sahabat yang amat mulia.

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda bahawa ketika menggali Parit Khandaq,

“Sesungguhnya akan dibuka kota Konstantinopel, oleh sebaik-baik pemimpin adalah yang memimpin saat itu, dan sebaik-baik pasukan adalah pasukan perang saat itu”

Ramai sahabat yang mendengar kata-kata karamat Rasulullah saw tersebut termasuk Abu Ayub ra. Hadis ini sentiasa menjadi pemangkin kepada ramai pemimpin Islam termasuk Umar al-Khattab, Muawiyah dan ramai lagi. Namun, Allah swt Maha Berkuasa. Allah swt

Dalam kempen menyebarkan syiar Islam ke Constantinople, Abu Ayub al-Ansari tidak mahu terlepas daripada menyertai kempen jihad fisabillah tersebut. Peperangan tersebut berlaku pada 674 M semasa pemerintahan dinasti Umaiyyah. Ketika itu, umur Abu Ayub sangat tua iaitu dalam lingkungan 87 tahun. Meskipun uzur, Abu Ayub tetap berkeras mahu turut ikut serta dalam kempen bersejarah tersebut. Kempen tersebut diketuai oleh anak kepada Muawiyyah bin Abi Sufian, Yazid bin Muawiyyah.

Dalam kempen tersebut, Abu Ayub mengalami keuzuran yang sangat teruk. Beliau tidak mampu untuk menggalas pedang bagi meneruskan perjuangan bersama-sama tentera-tentera Islam yang lain. Abu Yazid bin Muawiyyah datang kepadanya dan bertanya,

Adakah tuan mahu apa-apa wahai Abu Ayub?

Sahabat Rasulullah saw yang mulia ini menjawab,

"Sampaikan salamku kepada seluruh tentera Islam dan beritahulah mereka, Abu Ayub mahukan mereka menembusi seberapa jauh tembok Constantinople sehingga mereka beroleh kemenangan dan mengebumikan mereka (tentera Kristian Rom Byzantine) di bumi Constantinople".

Kemudian apabila keadaannya berada dalam keadaan cukup tenat, beliau berwasiat untuk dikuburkan di luar tembok Constantinople. Ketika ditanya mengapa beliau ingin dikuburkan di tembok tersebut, beliau berkata kepada panglima tentera  Umaiyyah:

Aku mendengar baginda Rasulullah saw mengatakan seorang lelaki soleh akan dikuburkan di bawah tembok tersebut dan aku juga ingin mendengar derapan tapak kaki kuda yang membawa sebaik-baik raja yang mana dia akan memimpin sebaik-baik tentera seperti yang telah diisyaratkan oleh baginda.“

Kata-kata akhir daripada Abu Ayub tidak terhenti di situ tapi terus diingati Berita kematiannya semasa kempen di Constatinople tersebar seiring wasiat akhinya. Ia masih diingati dan terus menerus disebar secara lisan sehinggalah ke zaman pemerintahan kekhalifahan Turki Uthmaniyyah. Berkali-kali pemimpin muslim melancarkan serbuan ke atas kota Constantinople, namun tidak berjaya.

Pembukaan Kota Constantinople

Kota Constantinople tumbang selepas dibedil dan dikepung oleh 250,000 tentera muslim Turki Othmaniyyah selama 54 hari iaitu pada hari Jumaat, 6 April 1453 sehingga Selasa, 29 Mei 1453. Selepas penawanan tersebut, kota tersebut terus ditukar namanya kepada Islambol yang membawa maksud Islam Keseluruhan.

Sultan Muhammad II telah menjadi simbol Turki dan Islam sehinggalah ke hari ini. Beliau digelar Sultan Muhammad al-Fatih dan Sultan Muhammad yang Agung. Sultan Muhammad II meninggal dunia pada usia yang boleh disifatkan cukup muda iaitu 49 tahun. Baginda meninggal dunia pada hari Jumaat, 3 Mei 1481 dipercayai telah diracun oleh doktor baginda sendiri. Jacob Pasha, seorang Kristian daripada Itali yang memeluk Islam. Diriwayatkan bahawa Jacob Pasha telah dihukum pancung oleh kerajaan Turki Othmaniyyah. Sultan Muhammad II telah dimakamkan di Turbe (sejenis bilik pemakaman tradisi Turki Othmaniyyah). Ia ditempatkan di Komplek Masjid al-Fatih.

Day 01: 18 March 2018 (Ahad)

Kami sampai ke Kuwait International Airport pada pukul 6.30 pagi. Suasana airport ketika itu agak lenggang, mungkin sebab hari berkerja.

Bergambar dulu kat rumah sebelum bergerak.
Bila ada ruang kosong parking, terus aku park kereta, Allhamdullilah, tapi bila sampai atas kapal terbang baru aku perasan, aku tersilap park kereta kat Short Term Parking (7.2 KD/day). Mahal beb!! Bayangkan nombor itu korang kali kan dengan 12, itu lah harga dalam dlm RM. Nak menangis rasanya. Sepatutnya park di Long Term Parking (2 KD/day) jer. Nak buat macam dah nasib badan.
Kami menaiki kapal terbang Jazeera Airways, yg merupakan airlines tambang murah milik Kuwait, ala-ala Airasia. Kami ada penumpang yg terawal check-in disini. Memang laju. Urusan kastam dan immigration juga laju pagi-pagi macam ni.

Kami ke Master Cards Lounge untuk breakfast dan berehat-rehat dulu.

Flight kami pada pukul 10.00 pagi
Perjalanan kami mengambil masa selama 4 jam sejauh 2,170km (Kuwait - Istanbul). Waktu Kuwait dan Istanbul adalah sama (5 jam lewat dari waktu Malaysia)(GMT +3).

Aku beli Chicken Salad (2 KD) dan Roti Falafel (1KD) buat santapan tengahari kami.
Atartuk Havalimani (Airport)

Kami sampai di Istanbul, Turkey pada pukul 2.00 petang. Ramai sungguh pelancong-pelancong yang datang ke Istanbul, kami beratur hampir sejam untuk urusan immigration.
Untuk Malaysian, visa on arrival, tak perlu apply apa-apa. Tapi senarai negara-negara dibawah ini memerlukan visa.
Kami terus ke area tuntutan bagasi
Bergambar jap.
Area kedai bebas cukai.
Setelah mengambil beg, kami keluar ke balai menunggu, ambil sebelah kanan menuju ke station metro just ikut signboard "Metro / Subway". Ianya terletak satu tingkat di bawah.
Untuk membeli ticket terdapat vending machine. Aku syorkan beli "istanbulkart" di machine itu. Istanbulkart ini umpama Touch-N-Go card di Malaysia tetapi penggunaannya agak menyeluruh, boleh digunakan untuk bas, metro, trem, bot dan lain-lain lagi. Harga kad tu 6 Lira (lebih kurang RM 6) dan perlu di top-up. Awas: Tukar duit kecil siap2, tiada wang baki disediakan, sekiranya masuk not 100 Lira (6 Lira utk card dan 94 Lira top-up). Itu yg terjadi pada ku..hehehehe. Jangan pulak gi tumbuk machine tu. Terdapat pilihan bahasa, sila tukar ke English.

Kami ingin ke Hotel Kalyon yg terletak berhampiran Sultanahmet. So kami naik Metro: Ataturk Airport - Zeytinburnu kemudian tukar naik Trem (T1): Zeytinburnu - Sultanahmed (lebih kurang setengah jam perjalanan)

Dalam Metro; guna beg troli sebagai pengganti kerusi.

Dalam trem

Kami sampai di station Sultanahmet
Pemandangan dari dalam metro
Station Trem Sultanahmet

Makan jagung bakar di hadapan Blue Mosque. Jagung bakar berharga 4 lira satu tongkol. Kami sampai sana waktu azan asar dilaungkan. Sungguh menyentuh hati. Bagaimana first azan asar dilaungkan di Kota Constantinople pada 29 May 1453 (565 tahun dahulu).
Kami berjalan kaki menuju ke hotel Kalyon yg betul-betul menghadap laut Marmara. Penat jugak, tersesat jalan. Kami berjalan kaki hampir 1 km dengan membawa bag-bag yg berat.

Hotel Kalyon

Kami menetap di hotel ini selama kami berada di Istanbul, hotelnya agak berjauhan dari yang lain tapi mempunyai view laut Marmara yg cantik.

Setelah solat, kami kembali keluar menuju ke Galata Bridge untuk makan malam.

Kami berjalan kaki menuju ke Bus Stop Akbiyik yang terletak 300m dari hotel kami menginap sambil menghirup udara segar di tepi pantai. Suhu pada masa ini 15 degree C.

Senang bas stop ini mempunyai screen yg menunjukkan jangkaan bas tiba disitu. Sekali lagi Istanbulkart di pakai.

Suasana tepi pantai pada hari minggu.

Kami menaiki bas (BN 1) untuk ke Eminonu. Kami sana masih awal lagi, aku mengajak isteriku untuk menaiki Bosphorus Cruise waktu malam. Ticketnya sangat murah iaitu 12 Lira untuk perjalanan melalui Selat Bophorus selama sejam. Cruise 2 tingkat menyusuri selat, cukup menarik disimpahi cahaya lampu kuning dan dipantul pada permukaan air.

Selat Bosphorus sebenarnya memisahkan benua Europe dan benua Asia. Panjang selat ini hanyalah 31.7km yang menghubungkan Black Sea di sebelah utara dan Marmara Sea di sebelah selatan kota Istanbul dengan kedalaman di antara 50 -120m. Arus lautnya agak kuat iaitu diantara 3-4 km/jam (normal) disebabkan oleh perbezaan salinity (kemasinan) dan perbezaan ketinggian (elevation) Black Sea dan Marmara Sea.

Masjid  Dolmabahce

Masjid dalam bahasa Turkey adalah 'Camii' yang siap dibina pada tahun 1852-1853 yang mengabungkan senibina Baroque and Renaissance. Jika diperhatikan dengan teliti senibinanya agak berbeza dari masjid-masjid zaman Uthmaniah yang lain,lebih kepada senibina Europe. Arkiteknya adalah Nikogos Balyan (Armenia)
Dolmabahce Palace

Dibina semasa zaman pemerintahan Sultan Abdulmecit, sultan ke-31. Pembinaannya selama 13 tahun bermula dari 1839-1856 kerana kekurangan dana. Ianya dijadikan Istana rasmi oleh 7 sultan yg terakhir dalam Kerajaan Uthmaniah.

Selepas kerajaan Uthmaniah jatuh pada tahun 1924 dan digantikan kepada sebuah negara Republic oleh Kamal Ataturk. Beliau telah menggunakan istana ini sekiranya beliau melawat Istanbul.

Kamal Ataturk telah meninggal dunia di Istana ini pada 10 November 1938 setelah jatuh sakit dalam tempoh yang panjang.

Selfie berlatarbelakang Dolmabahce Palace
Kabatas Pier
Ortakoy Mosque

Dibina pada 1854-1855 pada zaman Sultan Abdulmecid Khan. Sultan akan menaiki bot untuk ke masjid dari Istana Beylerbeyi. Dibelakangnya terdapat gereja Kristian, Ayios Fokus (1856) dan gereja Yahudi, Etz Ahayim.
Bosphorus Bridge / Ataturk Bridge

Bophorus Bridge yg menghubungkan benua Europe dan benua Asia yg siap dibina pada 29 October 1973 sempena 50 tahun Turkey menjadi negara republic. Dibina oleh gabungan 2 syarikat luar iaitu dari German dan Britain. Disiapkan oleh 5 jurutera dan 400 pekerja warga Turkey selama 3 tahun yang menelan belanja sebanyak $ 23 millions. Panjang jambatan gantung ini adalah 1560m dengan 33m lebar. Ketinggiannya adalah 64m dari aras laut meletakan ia sebagai jambatan gantung yg ke-4 terpanjang di Europe dan yg ke-7 di dunia.
Ciragan Palace
Maiden's Tower / Leandros Tower (Kiz Kulesi)

Dibina 200m dari daratan. Apa yg menarik bagiku adalah pelbagai versi cerita rakyat mengenai tower ini:
Versi 1 ; salah satunya mengenai seorang Maharaja Byzantine mempenjarakan puterinya disini ada versi yg menyatakan puteri itu mati setelah makan epal yang beracun yg diberi oleh ahli sihir dan ada versi yg menyatakan beliau mati dipatut ular semasa harijadinya.

Versi 2; kisah pencintaan Leandros dengan Hera seorang nun. Leandros telah berenang setiap malam untuk bertemu dengan buah hatinya. Pada suatu malam berlaku ribut semasa Leandros berenang ke menara tersebut lalu mati lemas. Hera mendengar perkhabaran sedih itu menyebabkan beliau membunuh diri.

Koleksi video-video:

Aku mengambil kesempatan membeli gambar dari jurufoto di atas bot dengan harga 25 Lira

Setelah selesai Bosphorus Cruise, kami menuju ke  restaurant di bawah Galata Bridge untuk makan malam. Ikan sweet sour tapi diletak keju. "Balik" bermaksud ikan dalam bahasa Turkey. Sekiranya ternampak Restaurant yg tertulis "Balik", bermakna restaurant seafood. Di Istanbul hampir kesemua restorennya menyediakan arak / Alkohol. Agak mahal makanan disini, nak buat macam mana dah lapar dan letih sangat.

Pada pukul 10 malam, hujan turun renyai-renyai semasa kami berjalan kaki menuju ke station bas. Kebanyakan kedai-kedai telah pun ditutup. Kami sampai di hotel jam 10.30 malam.

Day 02: 19 March 2018 (Isnin)

Grand Bazaar

Kami bersiap lebih awal dan terus ke Grand Bazaar. Kami sampai disanaagak awal dan banyak kedai belum lagi buka. First thing tukar duit dollar ke Lira. Aku rasa one of place yg terbaik untuk tukar duit adalah di luar, sebelum masuk Grand Bazaar. Isteriku begitu khusyuk melihat penjual, menjual roti timbang, aku terdengar mereka sebut 'cin cin'. So aku panggil roti cincin gergasi.

Setiap pintu masuk ke bazaar terdapat alat pengimbas dan polis yg berkawal. Mereka tidak menggunakan uniform polis seperti Malaysia, hanya memakai vest yg tertulis 'polis'.

Grand Bazaar atau dikenali 'Kapali Carsi' yg bermaksud Covered Bazaar. Berdasarkan pembacaanku disini terdapat lebih dari 4,000 buah kedai dengan jangkaan 250,000 - 400,000 pengunjung setiap hari. Meletakkan ia ditempat teratas dalam senarai tempat yang wajib dikunjungi di Istanbul. Memang penat kalu nak melawat satu per satu.

Sebenarnya harganya agak mahal jika dibandingkan dengan sekitarnya. Kena pandai tawar menawar. Sesetengah penjual boleh berbahasa Melayu.

Ianya dibina pada tahun 1461 dan pernah mengalami kerosakan akibat dari 12 gempa bumi kuat dan 9 kes kebakaran teruk. Rekod terburuk adalah gempa bumi pada tahun 1894 dan kebakaran pada tahun 1954.

Kenapa ler Grand Bazaar buat design letak kedai emas betul-betul depan pintu masuk utama. Dah menyusahkan aku, setiap kedai emas pasti wifeku akan berhenti, bayangkan ada berpuluh-puluh kedai, kiri dan kanan. Bila bagitau dia, sama jer setiap kedai. Apa dia jawab?; "kalu awak tengok motor berjam-jam kat kedai saya tak kata apa-apa". "Yerlah yerlah tgk lah puas-puas" aku balas.

Memang betul pattern dan design barang kemas agak serupa dengan Malaysia. Kalau pergi ke mana-mana di negara Arab, designnya banyak dipengaruhi India yg bagi agak heavy sebenarnya.

Banyak lagi kedai belum dibuka.
Kedai lampu perhiasan yang mencuit hatiku.
Ramai pelancong-pelancong yang mulai membanjiri Grand Bazaar.
Selfie sekejap.
Perhiasan pinggan mangkuk, pasu dan barangan tembikar yang boleh dijadikan barang kenangan.

Tengah-tengah syok dok usha kedai-kedai, member sebelah nak pergi toilet pulak. Terpaksalah kami keluar ikut Pintu 18, terus ke Masjid Nuruosmaniye yg terletak 3m dari situ.

Masuk toilet adalah free; apa yang aku perhati dan belajar; kalau dia tulis 'bayan' maksudnya perempuan dan kalau 'bay' maksudnya lelaki.

Sambil-sambil menunggu wifeku keluar, aku baca serba sedikit sejarah mengenai Masjid (Camii dalam bahasa Turkey) seperti di bawah ni. Secara ringkasnya ia dibina atas satu daripada 7 bukit yg berada dalam Kota Constantinople yang dibina pada tahun 1755 oleh Sultan Muhmud I dan disambung oleh anaknya Sultan Osman III setelah kemangkatan beliau.

Aku juga memerhatikan pintu masuk Grand Bazaar No.18. Gambar dibawah menunjukkan logo kerajaan Uthmaniah, satu kerajaan Islam yg hebat di dalam sejarah dunia.
Masjid Nuruosmaniye
Aku mengambil kesempatan untuk solat sunat dhuha di sini.

Masjidnya agak tinggi kena naiki tangga
Dihadapan pintu masuk masjid. Setiap masjid akan dijaga oleh pengawai khas yang memakai vest, yang memastikan setiap pengunjung mengikuti peraturan masjid. Ada lagi satu pegawai yang akan berada dalam pos (macam pegawai tol kat highway kat Malaysia) yang ditepinya terdapat sebuah tabung, mungkin AJK Masjid bahagian kewangan/ sedekah.
Perut dah start berbunyi, apa lagi, misi mencari kedai makan dilancarkan. 100m dari masjid terdapat sebuah kedai makan yang kecil. Ketika kami sampai disitu ownernya, En Ahmet sedang menikmati semangkuk sup panas, masih berasap dalam kedinginan kota Istanbul. Wah! Best-best.

Nampak tak lelaki pakai jaket hitam, meja sebelah. Itu ler owner dia. Sup yang ini panas diperah limau lalu dicicah roti france (roti ala-ala pedang) yang potong kecil. Memang superb. Hampir sejam kami habiskan masa untuk menikmati breakfast hari pertama.

Yang specialnya lagi terhadap heater tergantung betul-betul atas kepala wifeku. Kedai ini terletak di lereng yang menurun bukit, awas, kena pandai balance bila duduk atas kerusinya, kerana salah seorang pelanggannya dari Thailand telah jatuh dari kerusi gara-gara sibuk dok selfie. Hehehe.

Owner dia, Ahmet boleh bertutur dalam bahasa Inggeris dengan fasih. Boleh dikatakan semua penjual-penjual di sekitar Grand Bazaar boleh berbahasa Inggeris atau Bahasa Arab.
Cafe Suadiye Marmaris
Mintak tolong Ahmet ambil gambar kami.

Harga untuk 2 orang (sup, bekas roti dan teh'o') adalah 30 Lira.

Misi seterusnya mencari glove buat si Dia. Isteriku memang tidak tahan dengan cuaca sejuk. Kami menyusuri barisan kedai-kedai di kiri dan kanan melalui kawasan lereng bukit. Bukan senang nak cari. Last-last jumpa jugak, itupun hampir kram tangan-tangan dia.
Bahasa Turkey juga menggunakan perkataan nikah untuk perkahwinan. Jadi, faham-faham lah, itu kedai menjual baju-baju pengantin.
Last-last sekali terjebak jugak dalam perangkap.
Ini tiada kaitan dengan BR1M ataupun 1MDB. Kena juga beli handbag. Dulu masa sampai sini, tak der pulak kedai handbag.
Aku pun apa lagi. Jom aku pun shopping jugak lah. Aku beli 2 jaket Columbia, 1 Wolfskin dan seluar Northface untuk winter. Harga sini memang murah-murah tapi bukan ori (peduli lah, bukan org tahu?). Yang merah ni jaket pertama.

Spice Bazaar / Egyptian Bazaar

Jalan punya jalan, last sampai ke Spice Bazaar. Ianya digunakan sebagai bazaar pada zaman Byzantine. Kebanyakkan rempah ratus di sini dibawa dari Mesir (Egypt) jadi ia juga dikenali sebagai Egyptian Bazaar.

Bahagian Luar

Muka kesejukan, aku dah tukar jacket baru yg kedua. Yang ini baru tahan sejuk sikit. Terdapat patung tentera luar pintu masuknya.
Pintu masuknya dikawal oleh polis.
Patung orang sedang menjual roti 'cin cin'

Terdapat kedai-kedai menjual benih-benih bunga dan sayuran. Baru aku tahu, bahawa benih bunga tulip seakan-akan bawang.
Selfie dulu.
Terdapat tandas awam berhampiran kedai ini. Anda akan dikenakan bayaran dengan mengunakan syiling 1 lira untuk dimasukan pada gate palang. Sekiranya andanya anda tidak mempunyai syiling, terdapat 2 buah mesin tukar duit kertas kepada duit syiling.

Berhadapannya terdapat sebuah masjid lama itu Masjid Yeni walaupun "Yeni" itu bermaksud baru yg siap dibina pada tahun 1660.

Terdapat banyak rempah, jeruk dan lain-lain lagi dijual di sini. Harga disini lebih murah jika dibandingkan dengan Grand Bazaar. Kami membeli sekilo jelly turkish delight dengan harga 35 lira sekilo. Memang best.

Video

Kami berjalan keluar menuju ke bas stand yang berhampiran untuk meletakan barang-barang di hotel sebelum aktiviti seterusnya.

Burung merpati berhampiran Masjid Yeni

1. seronoknya jalan jauh ..saya simpan lah cita-cita nak sampai sini jika diizinkan Allah suatu hari nanti :)